FM Distributeurs zijn verplicht een verklaring te ondertekenen

Weer een loot aan de boom van de bevoegdheden van de merkhouder. Vorige zomer kwam het Hof van Justitie met het bekende-merk-vriendelijke arrest in de zaak l'Oréal/Bellure. Gejuich onder de houders van merken en merkenrecht advocaten.



Bekende merken kunnen gemakkelijker optreden tegen aanhakers die willen profiteren van de goede reputatie. Zo kunnen merkhouders sneller optreden tegen vergelijkingslijstjes waarop het 'echte' product staat met het equivalent ernaast (doorgaans voor een veel lagere prijs). FM Group - distributeur van goedkopere geuren - was eerder veroordeeld om te stoppen met het gebruik van al te opzichtige vergelijkingslijstjes. Toen was niet duidelijk wie verantwoordelijk was voor de verspreiding van de lijstjes. Inmiddels blijkt merkhouder Coty haar huiswerk nog eens dunnetjes over te hebben gedaan. In een nieuw kort geding overtuigde Coty de rechter ervan dat FM Group wel verantwoordelijk is voor de op internet zwervende lijstjes. Zij kreeg een heel verstrekkend bevel. De FM Group moet al haar distributeurs vragen om een verklaring te tekenen dat zij niet meer verwijzen naar lijstjes die op internet zwerven. Wie dit niet tekent, wordt opgezegd.  En Coty krijgt precies te zien wie heeft getekend, wie niet. Zo kan Coty zonodig iedere afzonderlijke distributeur ook aanpakken. Dit gaat veel verder dan een verbod aan FM Group om zelf iets te doen of juist te laten. FM Group wordt in feite gedwongen om de distributeurs voor het blok te zetten: tekenen, of einde verhaal. Bepaald geen voorlopige maatregel (en daarvoor is het kort geding juist bedoeld) maar eerder blijvend. De mogelijkheden in kort geding zijn weer toegenomen.

Maarten Haak, merkenrecht advocaat
Lees hier het vonnis van de Voorzieningenrechter Den Haag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten